Για την Περιφέρεια της Κοινωνίας των Πολιτών, Για την περιφερειακότητα και τον περιφερισμό, Για τις πολιτικές της αειφορίας και της «Οικολογικής Μετάβασης» σε μία κοινωνία της βιώσιμης ευημερίας, Της συμμετοχικής δημοκρατίας και της δημοκρατίας του διαδικτύου, Της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ενεργειακής πολιτικής, Της προστασίας και της ανάδειξης του φυσικού κεφαλαίου, Της αγρο-οικολογίας, Της διαχείρισης των υδατικών πόρων, Της οικο-κίνησης, Της συνειδητοποίησης της αξίας του εδάφους και της αναγέννησης των οικιστικών συνόλων, Της οικολογικής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, Των περιβαλλοντικών ελέγχων, Των οικολογικών δικτύων, Της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, Της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, Της πραγματικής οικονομίας, κυκλικής, κοινωνικής και συνδεδεμένης με τις χωρικές και τοπικές ρίζες του παραγωγικού συστήματος, της μεταστροφής του τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης και της μικρής παραγωγικής αλυσίδας, οριοθετούμενης στο πεδίο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων και αναγκών, Της διάχυσης των πολιτικών της «Οικολογικής Μετάβασης» σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της πολιτικής της διακυβέρνησης, Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2019

Αυτοί «είναι το Περιβάλλον», ημείς «για τα πανηγύρια»…



Αθήνα, 16.12.2019

Την στιγμή που η Ευρωπαϊκή Περιφέρεια έχει κερδίσει την αυτόνομη Διακυβέρνηση και τρέχει γοργά το δρόμο της «Οικολογικής Μετάβασης» και των αναγκαίων περιβαλλοντικών πολιτικών, η μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας συντάσσει και εγκρίνει ένα προϋπολογισμό δίχως διαβούλευση και δίχως Στρατηγικό Σχεδιασμό, δίχως περιβαλλοντική οπτική και, στην ουσία, παντελώς κενό πολιτικής

1. Πριν 10 περίπου χρόνια, μια από τις πλέον σημαντικές πόλεις στον κόσμο και μητρόπολη μιας εξίσου σημαντικής Περιφέρειας της Δυτικής Ευρώπης, ανέθετε στον Τζέρεμυ Ρίφκιν την σύνταξη ενός εναλλακτικού «master plan», με στόχο τη μετάβαση στην εποχή της Τρίτης Βιομηχανικής Επανάστασης, στη μετα-πετρελαϊκή εποχή και στην εποχή της πολιτικής της «βιόσφαιρας». Τέσσερεις ήταν οι στρατηγικές επιλογές που υπέδειξε η σύνταξη του «σχεδίου» για την επίτευξη του στόχου :
α. Η επαναξιολόγηση της χωροταξίας της Περιφέρειας βάσει της στενής διασύνδεσης και διάδρασης των χωρικών λειτουργειών - αγροτικού χώρου και περιοχών εργασίας, εμπορίου και κατοικίας - με προγραμματισμό της επανάχρησης του ανενεργού κτιριακού δυναμικού και τη μετατροπή της πράσινης υποδομής σε πραγματικό δίκτυο.
β. Η «ενεργειακή αλληλοστήριξη» των χωρικών λειτουργειών, έτσι ώστε να προάγουν μία και μοναδική σχέση διάχυτης ενεργειακής διάδρασης μέσω τοπικοποιημένων ΑΠΕ και έξυπνων δικτύων.
γ. Η επαναξιολόγηση της κίνησης, της μετακίνησης και των μεταφορών, στο πεδίο της βιώσιμης κινητικότητας και της λογικής των δικτύων.
δ. Η επαναξιολόγηση της χωροταξίας και του μοντέλου της αγροτικής οικονομίας της Περιφέρειας στην κατεύθυνση της καταλυτικής ενίσχυσης της τοπικής παραγωγής και κατανάλωσης, με στόχο τη μείωση των αποστάσεων, των συσκευασιών, των εκπομπών αερίων και, συνεπώς, του οικολογικού αποτυπώματος της Περιφέρειας, παράλληλα με την επακόλουθη ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας μέσω του οικοτουρισμού, την προαγωγή της τοπικής κουζίνας, τη δημιουργία θερμοκηπίων, τράπεζας σπόρων τοπικών ποικιλιών κ.λπ.

2. Μόλις τον περασμένο μήνα, το Συμβούλιο Περιφέρειας κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης - με διπλάσιο πληθυσμό ως προς την Αττική - αποφάσισε, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω ως προς τον ΤΡΙΕΤΗ προϋπολογισμό της :
α. Τη διάθεση 27 εκατομμυρίων ευρώ για Περιβαλλοντικές Πολιτικές, όπως η υλοποίηση των Περιφερειακών σχεδίων δράσης για την ποιότητα του αέρα και τον περιορισμό των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, η καθαριότητα υδατορευμάτων και της θάλασσας, η οικονομική στήριξη μέτρων «plastic free», η πρόληψη της παραγωγής απόβλητων, τα έργα στο πεδίο της βελτιστοποίησης των οικολογικών δικτύων, η οικονομική στήριξη της καλής λειτουργίας των προστατευόμενων περιοχών, οι αναδασώσεις και η λειτουργία του παρατηρητηρίου «περιβαλλοντικού ισοζυγίου».
β. Τη διάθεση 66 εκατομμυρίων για την πολιτική και περιβαλλοντική προστασία του χώρου της, όπως η προστασία του εδάφους και των ακτών και η τακτική και η έκτακτη συντήρηση του υδρογραφικού δικτύου.
γ. Τη διάθεση 76 εκατομμυρίων στο πεδίο των υποδομών, των μεταφορών και της βιώσιμης κινητικότητας, όπως η οικονομική στήριξη της ηλεκτροκίνησης, η δωρεάν μετακίνηση ευπαθών κατηγοριών πολιτών, η ανάπλαση παράκτιων μετώπων Δήμων και η ενίσχυση των σιδηροδρομικών και των ποτάμιων μεταφορών.
δ. Τη διάθεση 58 εκατομμυρίων στο πεδίο του ενεργειακού τομέα, όπως η οικονομική στήριξη Δήμων για την συστηματική ενεργειακή αυτονομία μέσω ΑΠΕ και η αντικατάσταση των συμβατικών συστημάτων κινητικότητας με «έξυπνα» οικολογικά.

Τα παραδείγματα πολλά. Σχεδόν κανονικότητα. Οι σύγχρονες Περιφέρειες προβληματίζονται, διαλογίζονται, διαβουλεύονται, καταστρώνουν Στρατηγικούς Σχεδιασμούς χαράσσοντας πολιτικές, συναινούν… Στις σύγχρονες Περιφέρειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η αντιμετώπιση του οικολογικού ζητήματος και των πολλαπλών του διαστάσεων αποτελούν τον κορμό του Στρατηγικού Σχεδιασμού και, επακόλουθα, οι ετήσιοι ή και οι τριετείς προϋπολογισμοί αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες πολιτικές, συγκεκριμένων δράσεων, σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση.


Αντίθετα, ο προϋπολογισμός 2020 που κατατέθηκε και εγκρίθηκε, δίχως «συμμετοχή» και δίχως διαβούλευση, από την Περιφερειακή Διοίκηση - με μόλις 49 ψήφους επί 101 - όχι μόνο δεν ενέχει ίχνος σκέψης αναφορικά με το οικολογικό ζήτημα και ψήγμα περιβαλλοντικής πολιτικής, αλλά απέχει της οιασδήποτε πολιτικής οπτικής - μιας άλλης Διοίκησης ως προς την προηγούμενη, άλλης πολιτικής κατεύθυνσης όπως θα έπρεπε - γιατί συντάχθηκε απουσία διαβούλευσης και του οποιουδήποτε Στρατηγικού Σχεδιασμού.

- Και ας κόπτεται ο Πρωθυπουργός - όπου βρεθεί και όπου σταθεί – για «τολμηρές πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος».
- Και ας διακηρύττει Περιφερειάρχης Αττικής ότι «δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο» και ας ζητά συνεργασία Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Κεντρικής Διοίκησης «προκειμένου να επιτευχθεί η περιβαλλοντική αναβάθμιση… με έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας τόσο για το περιβάλλον, όσο και για το ενεργειακό ισοζύγιο».
- Και ας διακηρύττουν οι πλειοψηφίες στην διοίκηση των Περιφερειών της χώρας ότι προκρίθηκε το τέλος της αυτοδιοίκησης και η απαρχή της Περιφερειακής Διακυβέρνησης «που βάζει τις Περιφέρειες μπροστά στη μεγάλη πρόκληση να αλλάξουμε την Ελλάδα».


Ο προϋπολογισμός 2020 της Περιφέρειας Αττικής αποτελεί την χρηματοδότηση ενός κολοσσιαίου ανελαστικού και μιας ατελείωτης σειράς «έργων», των πιο διαφορετικών Φορέων Αρμοδιότητας και με τους πιο διαφορετικούς Φορείς Υλοποίησης - Δήμους, Οργανισμούς, Συλλόγους και πρόσωπα Δημόσιου και Ιδιωτικού Δικαίου, Νοσοκομεία, την Εκκλησία, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και από τον ΟΣΕ έως το Εθνικό Αστεροσκοπείο - προς επίρρωση της σημερινής παντελούς ανυπαρξίας πολιτικής οπτικής, του εξευτελισμού της έννοιας του περιβάλλοντος και της περιβαλλοντικής πολιτικής, του ψευδεπίγραφου της αυτοδιοίκησης και, εν κατακλείδι, της πάντα επίκαιρης συνταγής της παλιάς, καλής, λαϊκής και λιγότερο λαϊκής «δεξιάς» : «Έργα». «Έργα» να είναι και ας είναι ότι να ‘ναι. Τα όσα ειπώθηκαν και γράφηκαν στη συνέχεια από τους συντάκτες του προϋπολογισμού αυτοδιαψεύδονται, αυτοστιγμεί, με μια μόνο ματιά στους αναλυτικούς του πίνακες, κωδικό προς κωδικό.

Με την υπερψήφιση των 4 αξόνων περιβαλλοντικής πολιτικής από το Συμβούλιο της Περιφέρειας του κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως παραπάνω, οι σύμβουλοι της οικολογικής αντιπολίτευσης βροντοφώναξαν «είμαστε το Περιβάλλον». Στα καθ’ ημάς, αν ήμασταν και τίμιοι και ειλικρινείς, θα έπρεπε να σιγοψιθυρίσουμε ότι «είμαστε για τα πανηγύρια». Η Περιφερειακή Διοίκηση έχει αποδείξει περίτρανα έως σήμερα ότι, γι’ αυτό ακριβώς, τα χρήματα υπάρχουν.

«Οικολογική Συμμαχία για την Περιφέρεια Αττικής»
- Για τον ριζικό αναπροσανατολισμό των πολιτικών της Περιφέρειας.
- Για την διοικητική και πολιτική της αυτονομία.
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Πληρ.: 6972.911.008